“Med det rigtige udstyr er du allerede halvvejs”

  • Reflekser

  • Valg af løbesko

  • Væskesystemer

  • Løberygsæk

  • Løbeur

På denne side vil jeg komme ind på de mange forskellige gadgets og løbeudstyr man kan købe udover det vigtigste…nemlig løbeskoen. Rigtig mange nybegyndere bruger udtrykket “man skal ikke gå ned på udstyret” det er mest cykelrytterne der bruger dette. Men også almindelige løbemotionister gør meget i det. Der er rigtig mange der køber gadgets og løbeudstyr, næsten før løbeskoene.

Gadgets

Det er også fint hvis det kan motivere en til at holde løbeformen vedlige. Men for dem der træner for at blive bedre og bedre og måske blive konkurrenceløbere. Så er gadgets og løbeudstyr det sidste der kommer ind i billedet. Hvis du ikke kan finde løbeglæden uden alt udstyret og hjælpemidlerne så bliver du aldrig en god løber…. Du skal kun bruge udstyret for at nå et trin længere.

Gadgetsrytterne

Nu skal det ikke lyde som om jeg ikke kan lide gadgetsrytterne…Jeg elsker dem 🙂 … for de gør at jeg jeg kan købe udstyret billigere og at der komme nye og mere nyttige gadgets og løbeudstyr på markedet.

Men jeg køber kun nyt udstyr når jeg kommer til det trin hvor det vil hjælpe mig til at komme videre.

Reflekser

(Der er kun et sted man ikke skal gå ned på udstyret og det er også som nybegynder og det er sikkerhedsudstyret, når man vil løbe i mørke.)

Reflekser, vest og lys er en vigtig del af udstyret når det er mørkt

Reflekser, vest og lys er en vigtig del af udstyret når det er mørkt

Valg af løbesko

Jeg startede kun med et par løbesko og en løbetrøje fra aldi. Jeg løb jo kun ca. 5 km til at starte med. Så i takt med at der kom flere og flere km på listen, så følte jeg at jeg behøvede bedre løbesko og bedre pasform i mit løbetøj. Der kom så kompressionstøj og windbreaker og veste ind i billedet og tøj til årstiden både til hverdag og til konkurrencerne for at optimere mit løb.

Efter 8000 km ser bunken således ud.

Efter 8000 km så bunken således ud.

De perfekte løbsko

Da jeg nåede til det trin hvor jeg kunne mærke, at det var min løbstil der skulle ændres, hvis jeg skulle kunne løbe hurtigere og længere, begyndte jeg at udforske løbesko markedet. Jeg er åbenbart blevet en overpronotionsløbere…lander på yderehælen og frem på midtfoden som ca. 80 % gør. For det første synes jeg IKKE selv det er en flot løbestil og for det andet er det jo en unaturlig løbestil..det er jo kun fordi at løbeskoene er så bløde som de er i dag, at det er muligt at løbe sådan…hvis du tager skoene af vil du helt automatisk løbe på forfoden.. Det var den stil jeg vil træne mig til med et par moderne løbesko som beskyttelse.

Mine træningsko

Her ses mine løbesko anno oktober 2015. Altid 8 par på hylden er det blevet til. 2 Marathon sko – 1 trail – 1 korte ture – 2 mellemløb – 2 konkurrencesko.

Jeg havde trænet i lang tid med Asics Nimbus det var en god neutral løbesko, men jeg landede stadig på hælen når jeg løb. Skoen er simpelthen for blød og behagelig at løbe i…Så jeg har prøvet alt fra Nike – Asics – New Balance – Adidas til jeg nu er kommet frem til det amerikanske trialthon mærke Zoot… Det er en simpelt sko uden alt det skum og gel men i stedet, som jeg er helt vild med carbon pladen i midter sålen som gør at man lander mere på midterfoden og bliver trukket frem på forfoden, det tætteste jeg nu er kommet på at løbe Natural Running. Jeg er stadig på udkik efter den perfekte løbesko, men Zoot og Topo er dem jeg holder på lige nu .

2016 Løbesko

2016 Løbesko

Topå Athletic

Anno 2016 ser mine løbesko således ud.

De Blå Topo Magnifly er mine nye løbemakkere …ultra god løbesko med perfekt pasform.

Jeg har haft succes med at løbe i forskellige typer sko alt efter hvilken løb eller træning jeg skal ud på.

Mængdetræning: Saucony Ride (God på hele foden)

Bakke og Intervaltræning: Newton Fate (Kun mulighed på forfoden)

Hurtig pace 10  – 20 km: Salming Distance (God på forfoden)

Konkurrence Marathon: Topo Magnifly – Zoot Kiawe (God på forfod og mellem)

Nu har jeg fundet et løbemærke som laver en sko som bare passer til mine fødder og løbestil.

TOPO Athletic

Sådan ser min familie ud nu:

Topo Athletic

Topo Athletic 2017

Fli-lyte2: Hurtig let og blød sko

Fli-lyte1: Hurtig let og hård sko

Magnifly: Allround Marathon sko

Ultrafly1: God stabil ultra løbesko

Ultrafly2: God stabil ultra Løbesko

Magnifly2: 10 km halvmarathon sko

Væskesystemer

Når vi så kommer over 90 min løb begynder løbeudstyret at komme ind i billedet. Både på tøjet men også det der skal indtages. Når man har løbet i 90 min begynder kroppen at få brug for væske og energi, hvis man skal opretholde den samme energi/tempo, hvis man først begynder at indtage væske og energi efter 90 min. er det forsent.

Så hvis du bare holder dig til de 90 min løbetræning, så behøver du ikke at tænke på væske eller energi før du kommer hjem igen…Men hvis du skal ud og løbe 25 -35 km, så får du behov for væske og energi allerede fra starten. Der kunne en løberygsæk med væskeblære være en rigtig god ide. Der er også lommer til energibar mv. tøj mv. alt efter størrelse.

Hvordan får man luften ud af væskeblæren?

Du fylder din væskeblære op med det antal liter du ønsker og lukker den til. Derefter vender du den på hovedet så slangens udgang vender opad. Så tager du mundstykket og suger luften ud af væskeblæren så der er helt vakum….det er meget vigtigt for ellers lyder det som om at du løber med vand i rygsækken.

Løberygsæk

Camelbak Løberygsæk

Camelbak Løberygsæk

Væskeblære

En væskeblære skal renses for bakterier….det ville jo være en dumt at få ondt i maven under et løb eller træning pga mangel på rengøring. Man kan ikke undgå bakterier og især ikke hvis du bruger sukker i vandet. Jeg skyller altid min væskeblære efter træning og fylder den op med en halv til en liter vand og smider 2 stk. steradent tabs i og ryster den et  par gange efter de er opløst. Så kan den passe sig selv de næste 12-24 timer… Til mundstykket …den ryger lige i et glas med steradent som jeg har lade løbet igennem slangen.

Steradent til rens af væskeblære

Steradent til rens af væskeblære

Alt efter hvor meget du bruger din væskeblære, så kan du fryse den ned enten lige efter træning uden rensning for at stoppe bakterie fremvæksten. Dog skal den ha steradent engang imellem. Jeg fryser altid min ned efter rensning. Man skal ikke gå ned pga dårlig hygiejne.

Væskeblære i fryseren

Væskeblære i fryseren

Løbeur

Jeg købte først et GPS Løbeur da jeg havde løbet 8 marathon, man behøver ikke at vente så længe. Der var jeg nået til det trin hvor GPS kunne hjælpe mig til at blive bedre, for nogen kommer det trin tidligere.

Nu hvor jeg løber ultraløb fik jeg det det problem at mit nuværende løbeur som jo kun holder til 16 timer at løbe tør for strøm…men det problem bliver nu løst med en lille powerbank og wupti og nu kan jeg løbe i flere dage i træk. 🙂

Til Toppen

Løbeudstyr