“Mangel på skader er roden til alt godt”

  • Udstrækning

  • Massage

  • Løberknæ

Udstrækning

“Udstrækning er som ren meditation”

Der er delte meninger om udstrækning….Jeg kan kun sige at vi er ikke ens…hvis du har stramme eller korte ledbånd vil du helt sikkert ha godt af udstrækning både før og efter træning for at undgå skader…samt når du er har overskud til at strække ud hvor end du er…. på arbejde eller venter på bussen.

Udstrækning Løb

Jeg vil komme ind på gode udstrækninger senere…update følger….

Massage

Måtte, skumrulle, dybde massage og fodmassage rulle.

Måtte, skumrulle, dybde massage apparat og fodmassage rulle.

Jeg vil næsten sige at det vigtigste efter løbeskoen er udstyret til massagen. Massage skal der til… jo ældre man bliver. Hvis man forebygger med løbende massage kan man næsten undgå skader. I mange år har jeg kun brugt massage når det gjorde ondt. Nu har jeg købt en skumrulle og bruger den et par gange om ugen. Den kan også bruges til mere end massage, nemlig øvelser hvor jeg retter mine hofter op. En fantastisk øvelse som nu giver mig et bedre og mere korrekt løb.

Stram hoftebøjer

Massage af Lægmusklen

Massage af lårene

Massage af baglåret

Skader er en løbers største mareridt..det er lige så slemt som at tage noget fra en som er afhængig af det. Det dejlig stof endorfin produceres ikke længere i kroppen, når man ikke træner, som man er vant til og derfor bliver man raskløs. Find derfor andre alternativer til træning, som ikke belaster din skade indtil du finder ud hvor stor skaden er…årsagen til skaden…behandling af skaden.

Alle har næsten prøvet at få en skade med deres løb…de største skader er jo dem man får når man starter op som nybegynder….Man træner for hårdt – forkert – for hurtigt – udstyr – mangel på erfaring.

Jeg er har næsten været hele vejen igennem…akillesenen – svangen – fiberspængning – Løberknæ.

Løberknæ

Det har været den skade jeg har haft i længst tid. Utrolig nok var det først efter 5 års træning at det kom. Derfor siger jeg nu…Start med at finde ud af årsagen til at du har ondt i knæet – hasen..For det behøver nemlig ikke at været knæet der er årsagen til smerterne. Du bruger måske al for lang tid på en behandling som slet ikke er problemet.

Jeg endte med at ha ondt i knæet i 10 mdr. før jeg fandt ud af problemet..for jeg troede det var knæet der var årsagen, det var der jeg havde ondt… Når jeg nu tænker tilbage på den dag hvor jeg fik ondt i knæet og over hvordan det skete…skulle jeg måske havde gået til en erfaren behandler og fortalt ham det hele så havde han nok løst problemet på en uge…eller google det  🙂

Hoftebøjeren

Jeg kunne huske jeg fik ondt i hoften først og så spredte smerten, lidt som krampen langsomt ned mod knæet og lige pludselig var smerten bare konstant i knæet og jeg kunne ikke løbe…

Så fandt jeg ud af, at det tit er balde og hofte muskulaturen der er årsagen til løberknæ og så er det en helt anden behandling du skal ha. Jeg har en stram hoftebøjer på engelsk kaldet IT Band – Latin m. tensor fascia latae TFL samt ITBS. Det kan heldigvis behandles…enten med udstrækninger – massage eller den som jeg valgte da det anden kun hjalp et stykke tid…Nemlig den fantastiske SKUMRULLE og mit hjemlavede rør(som er et nedløbsrør 75 mm i diameter fuldt ud med tennissokker)…man kan også bruge en tennisbold. Det er dog vigtig at man laver de rigtig øvelser..

Sådan kan du tjekke om det er din IT Band (hoftesenen) der er problemet. Hvis du finder lænden og du går en lige linie til både højre og venstre ud til hofterne  og ned til ballerne og trykker blødt til hårdt over det hele og det gør ondt mange steder…så er det helt sikkert at det er din IT Band ITBS der er problemet og skumrullen og det lille rør…vil måske løse dit problem.

Tjek Youtube ud “Foamroller it band” 

Der bliver vist en masse øvelser med skumrullen i centrum…der er dog nogen der mener, at det ikke er den bedste øvelse og at det er det lille rør eller en tennisbold der er den bedste…jeg har lavet en link til dem begge. Jeg har delte meninger om det…når jeg bruger skumrullen er det samtidig en form for massage for mig. Så jeg synes begge øvelser er gode.

Brug en Tennisbold eller et rør.

Skumrullen

På Gigtforeningens Hjemmeside er der nogen utrolig gode øvelser for fleksibiliteten af dine muskler…det er øvelser der på ingen måde er hårde og man vil nok føle at mange af øvelser ikke giver noget. Det kan jeg mærke til dagligt når jeg tager dem…men efter et marathon…kan jeg mærke hvor de strækker og arbejder…jeg er vild med hofte øvelserne og de kan faktisk hjælpe dig med dit løberknæ…

Gigt Foreningen

Til Toppen

Skader